Højskolernes mand i ministeriet takker af

Publiceret 27-02-2017

NAVNE Jesper Moesbøl blev ikke kun kendt som embedsmanden, der fører tilsyn med, at reglerne bliver overholdt, men også som højskolemennesket, pianisten og fortælleren.

Af Niels Glahn, generalsekretær, Folkehøjskolernes Forening

Jesper Moesbøl har de sidste 19 år været ministeriets mand på højskoleområdet og en god rådgiver og samarbejdspartner for Folkehøjskolernes Forening. Det har hans alsidige baggrund nok haft en ikke uvæsentlig indflydelse på.

Moesbøl blev cand.mag. i samfundsfag og musik på et speciale, som var en strukturel-marxistisk analyse af industrialiseringen i Kenya! I studietiden var han desuden kirkesanger, startede et børnekor og lavede rockmusical på en folkeskole.

I 1979 blev han Lærer på Snoghøj Nordisk Folkehøjskole, hvor han ifølge eget udsagn faldt i gryden. Her underviste han i politik, musik og nordiske forhold og ledte studierejer til Lofoten, Kiruna, Stavanger og Tornedalen. Mellem 1986 og 89 var han freelance musiker, med 50-er rock, spillemandsmusik, kirkekoncerter og suppe-steg-og-is, og nåede også at være gymnasielærer i et par år blandt andet på Sorø Akademi.

Men højskolen trak igen, og Moesbøl blev forstander for Ask Højskole, hvor han var frem til 1997.

I 1998 blev Moesbøl embedsmand i undervisningsministeriet.  Det skulle kun have været for et par år, inden han skulle ud og lave noget andet sjovt, men han blev glad for arbejdet og indflydelsen, og blev hængende med efterskoler og husholdnings- og håndarbejdsskoler som område.

Da højskolerne rykkede ministerium over til Kulturministeriet, fulgte Moesbøl med, og her har siddet på højskoleområdet siden.

Der har aldrig hersket tvivl om, at Jespers tilgang til folkehøjskolen har været præget af en stor veneration for skoleformen. Det har givet sig udtryk gennem både kurser for nye forstandere, hvor ikke kun regelsættet blev introduceret, men også idéen bag skoleformen. Jesper er ikke kun kendt som embedsmanden, der fører tilsyn med, at reglerne bliver overholdt og tilskuddet udbetalt til lovlig aktivitet, men også som højskolemennesket, pianisten og fortælleren, der afholder sangaftner med afsæt i Højskolesangbogen. Med andre ord har Jesper været en musisk, løsningsorienteret embedsmand, som FFD har haft et meget fint samarbejde med i årenes løb.