500 højskoleelever indtager Folkemødet

Publiceret 14-06-2017

NYHED Godt 500 højskoleelever indtager Bornholm i disse dage. Under parolen ”Råb lavere, lyt højere!” vil de deltage i debatter og samtaler for selv at blive klogere og gøre deres synspunkter gældende.

Af redaktionen

500 nuværende og tidligere højskoleelever fra knap 20 forskellige højskoler har valgt at tage turen til det østligste Danmark, når Folkemødet afholdes i Allinge. Højskolerne har etableret et Folkekøkken, hvor man kan spise, lytte til og deltage i debatter, opleve koncerter, holde fest og tale med de mange andre gæster. Alt sammen for at fejre den demokratiske samtale, som overhovedet er ideen med Folkemødet.

De 500 nuværende og tidligere højskoleelever skal bo i ungdomscampen i Allinge by. Og man vil se dem rundt om på Folkemødet, hvor de tager del i debatter - mange af dem med højskole-t-shirts på.

På Folkemødet er der mange, der taler, og mange, der vil igennem med deres dagsorden. Det kan man sagtens forstå. Men højskolerne vil gerne slå et slag for, at der også bliver lyttet. For at samtalen ikke kun bliver et spørgsmål om at gøre sit eget synspunkt gældende, men også for at blive klogere. På egne holdninger og på andres. Derfor siger højskolerne: Råb lavere, lyt højere! For i sidste ende forhåbentlig at kunne sige: Jeg blev klogere.

Højskolerne på Folkemødet

Højskolerne møder op med 500 elever, eget Folkekøkken, hvor alle kan spise morgen, middag og aften til en lav pris og et tætpakket program med debatter, events, netværksfest og koncerter.

Højskolerne er på Folkemødet for at deltage i og styrke samtalens og dialogens demokrati. Både gennem egne arrangementer, men lige så meget ved at deltage i de andres. For højskolerne handler det om at præge samtalen med de perspektiver, som højskolen arbejder ud fra - nemlig demokratisk dannelse, livsoplysning og folkelig oplysning.