Højskolebladet LIVE: Hvad konstituerer en højskole?

Publiceret 06-11-2017

Torsdag den 9. november blænder Højskolebladet LIVE op for en debat om højskolens aktuelle forhold til sin egen tradition. Mød Lisbeth Trinskjær, Sine Baungård Nielsen, Mads Rykind-Eriksen, Erik Lindsø og Jasper Mortensen i samtale.

I august skrev forstander Mads Rykind-Eriksen og foredragsholder mm. Erik Lindsø en kronik i Højskolebladet. Højskolebevægelsen er ved at miste forbindelsen til traditionen var hovedsynspunktet.

Kronikken gav anledning til megen debat om alt fra arven fra Grundtvig, bopælspligt for lærere og forstandere og højskoleforeningens rolle.

Som udgangspunkt for debatten stiller vi de overordnede spørgsmål: Hvad konstituerer en højskole? Hvad er formålet? Og hvad skal højskolernes være fælles om?

Der er lagt op til en bred diskussion, hvor publikum kan byde ind i samtale med et stærkt panel fra højskolen og omegn.

Medvirkende:

Mads Rykind-Eriksen, forstander på Rødding Højskole

Erik Lindsø, foredragsholder, forfatter, tidligere højskolelærer og -forstander

Lisbeth Trinskjær, formand for Folkehøjskolernes Forening i Danmark

Sine Baungård Nielsen, lærer på Egå Ungdoms-Højskole

Jasper Mortensen, forstander på Oure Højskole

Ordstyrer: Andreas Harbsmeier, redaktør, Højskolebladet

Tid og Sted

Torsdag den 9. november kl. 16.30-18.00 i Højskolernes Hus, Nytorv 7 i København.

Debatten vil desuden blive livestreamet på Højskolebladets Facebook-side.

Vi starter og slutter med en sang og giver en kop kaffe.