Publiceret 08-06-2018

Spørgsmål til Love Mama, som jeg ikke nåede at svare på.

Hvad har Grundtvig sagt om kærlighedens væsen?

Det fineste kærlighedsvers fra Grundtvigs hånd er det, som han skrev til sin anden hustru Marie. Det handler om rummelighed (som er det allersværeste i kærligheden, ikke at ville lave hinanden om) og kropslighed: kysset, nemlig 2. vers fra ”Min Marie”:

Det er, at vi vil være hinanden som vi er

Det er, at vi kan bære hinanden som vi er

Det er at vore munde, vi våge eller blunde

Dog mødes i et kys, dog mødes i et kys!

Smukkere kan det ikke siges.

Hvordan kan man forene det potentielt modstridende, der ligger i det kropslige/drifterne kontra det åndelige/langsigtede?

For mig er det ikke modsætninger. Det er elementer, der kan berige hinanden, og som skal forenes. Når vi ”tænder” på hinandens åndelighed, kan det for mig godt ”tænde” mig kropsligt og omvendt. Jeg mener, at det kropslige fællesskab er meget, meget vigtigt i en kærlighedsrelation. Så hvis man af diverse grunde ikke kan gå i seng med hinanden, så skal man gøre sig umage – virkelig umage – for at få den kropslige nærhed ind på andre måder. Og man skal ligeledes dyrke det åndelige fællesskab eller gøre sig umage for at skabe det. At gøre sig umage og ikke bare lade stå til i den tætte relation er nøglen til et givende og langvarigt forhold.

Min kæreste er 148 cm og jeg er 183 cm, hvordan skal vi nå hinanden?

Køb en skammel.

Hvad gør jeg? En elev er blevet voldsomt forelsket i min kollega. Han er gået med og kan ikke sige nej! Hvad gør jeg?

Hvis din kollega ikke er gift eller er i et forhold, så er det vel fint nok? Vil dog på det stærkeste anbefale, at de holder det skjult, ikke viser det på højskolen og venter, til hun er færdig som elev. Selv hvis vedkommende er gift eller er i et forhold, så er det vel hans egen sag, så længe eleven er over 18? Snak med ham om det gode og det svære i relationen, så er du en god kollega!

Jeg får vild og uhæmmet erektion, når jeg ser en feminist. Er det normalt?

Nej, det er ikke normalt og virkelig mærkeligt. Søg psykologisk rådgivning.

Jeg er forelsket i en forstanderkollega, hvad gør jeg?

Hold dig fra det, det går ikke med mindre jeres højskoler skal fusionere.

Kan min mand have faked orgasme i 20 år. Jeg er endnu ikke blevet gravid.

Det tror jeg ikke han kan, og du må jo vide, om han ”efterlader” noget i dig. Søg lægehjælp.