Roskilde Festival Højskole ansætter viceforstander

Publiceret 08-03-2018

NAVNE Roskilde Festival Højskole har ansat den 37-årige idéhistoriker, konsulent og tidligere højskolelærer Jonas Møller som skolens viceforstander.

På trods af sin forholdsvis unge alder har den kommende viceforstander allerede 15 års erfaring med højskole i teori og praksis. Først som højskoleelev, siden som idéhistoriker og højskolelærer og senest som specialkonsulent i højskoleforeningen og medforfatter til bogen Højskolepædagogik – en fortælling om livsoplysning i praksis.

Jonas Møller får som viceforstander ansvaret for det pædagogiske personale, og skal som en af sine første opgaver sammen med skolens forstander sætte holdet af højskolelærere, der tager imod højskolens første elevhold den 6. januar 2019. En stor opgave, der ikke mindst kræver indsigt i skoleformens grundlæggende idé og et menneskeligt gehør. Forstander Jesper Øland udtaler:

”Jonas Møller brænder for eleverne og for at udvikle et forpligtende frirum for faglighed og fællesskab, der opstår i højskolens eksamensfrie læringsrum. Han er en dygtig formidler og formår med sin pædagogiske erfaring og indsigt i højskolens idé og praksis at engagere folk omkring sig. Det har han bl.a. bevist som en af hovedkræfterne bag Højskolepædagogisk Uddannelse. Vi er utrolig glade for at få Jonas med ombord i en tid, hvor vi skal omsætte ideen og visionen bag festivalhøjskolen til højskolepraksis og til en hverdag sammen med eleverne.”

Jesper Øland, forstander på Roskilde Festival Højskole

Den nye viceforstander er som tidligere festivalfrivillig og mangeårig fast gæst på Roskilde Festival meget bevidst om det store potentiale, der befinder sig mellem den kulturelle manifestation Roskilde Festival og den dannende og samfundsengagerende højskole. Jonas Møller siger:

”Højskole og festival kan, når det er bedst, vise os en måde at lære, leve og finde sammen på, der ikke er præget af vanetænkning og selvoptagethed, men intense øjeblikke af fordybelse og selvforglemmelse. Den vanskelige kunst og vigtige opgave består derefter i, at fællesskabet og de fede oplevelser ikke reduceres og isoleres til de måneder et højskoleophold og de dage en festival varer, men lever videre og rækker ud i det samfund og den verden, højskolen og festivalen er en del af.”

Jonas Møller tiltræder jobbet som viceforstander på Roskilde Festival Højskole den 7. maj.

Blå bog

Jonas Møller kommer fra en stilling som specialkonsulent i Folkehøjskolernes Forening i København, hvor han har været ansat siden 2014 med ansvar for det pædagogiske udviklingsarbejde og efteruddannelse af højskolelærere. Fra 2007 frem til 2014 var han højskolelærer på Silkeborg Højskole, hvor han fungerede som mentor, studievejleder og underviser i en bred vifte af almene fag, herunder filosofi, idéhistorie, litteratur og politik.

Han er uddannet i idéhistorie og nordisk sprog og litteratur fra Aarhus Universitet, hvor han skrev speciale om højskolens idéhistorie. Jonas har engageret sig frivilligt både på Midtfyns Festival, som mangeårig scenevagt på Skanderborg og som fodboldtræner i Aarhus. I sin fritid synger han i kor, spiller golf, fodbold og en solid lejrbålsguitar.

Flere navne

Hent flere