Højskoleelev fik Islands præsident på alverdens forsider

Publiceret 08-11-2018

Det, der startede som en velment joke, fik de store internationale medier til at se rødt og Islands præsident på forsiderne. Det hele startede med et spørgsmål fra en elev fra Testrup Højskole

Historie indsendt af Testrup Høskole

Vala går i 3.g på M.A. Gymnasium i Island. Guðni Th. Jóhannesson er netop indsat som præsident i Island og er på charmeoffensiv på Valas gymnasium. Her holder han tale, og eleverne får efterfølgende lov til at stille ham spørgsmål. Vala og hendes gymnasievenner har i længere tid haft en diskussion. En diskussion som rigtig mange vennegrupper har haft: Er ananas på pizza en god eller en dårlig idé?

Da vennegruppen ikke kan blive enig, ser Vala sit snit til at hive en ekstra spiller på banen – nemlig præsidenten. Så hun rækker hånden i vejret og spørger Guðni Th. Jóhannesson, hvad han synes om ananas på pizza. Præsidenten svarer: ”Hvis jeg kunne, ville jeg gøre ananas på pizza ulovligt.” Og det var lige dét svar, Vala havde håbet på.

”Hvis jeg kunne, ville jeg gøre ananas på pizza ulovligt.”

Guðni Th. Jóhannesson, Islands præsident

Velkommen på forsiden

Næste dag vågner Vala til en masse beskeder på Facebook fra hendes gymnasievenner. De sender hende overskrifter fra forskellige internationale medier som BBC, The Washington Post, CNN, The New York Times og flere.

New York Post skriver: ”Iceland’s president wants to ban pineapple on pizza”, BBC skriver: “This world leader wants to outlaw pineapple as a pizza topping”, CCN skriver: “If he had it his way, Iceland’s president would ban pineapple pizza,” og CBC skriver: “Canadian inventor of Hawaiian pizza defends pineapple after Iceland’s president disses fruit topping,” og præsidenten skal stå til ansvar i interviews til forskellige tv- og radiostationer. Vala er dog lidt glemt i historien. Kun én enkelt islandsk tv-station interviewer hende.

Sladrehanken Twitter

En af underviserne på gymnasiet havde moret sig over Valas spørgsmål og havde delt præsidentens svar på Twitter – og det var derfra, de internationale medier faldt over præsidentens modvilje over for ananas på pizza.

Det hele ender med, at Guðni Th. Jóhannesson må udsende en statusopdatering på Facebook, hvor han gør det klart, at han altså heldigvis ikke har magt til at bestemme, hvad folk skal spise på deres pizza. Men han slutter dog opslaget af med, at han anbefaler seafood pizza.