Ny forstander på Nørgaards Højskole og andre navne

Publiceret 14-11-2018

NAVNE Nørgaards Højskole har ansat Karen Friis som ny forstander :: På Idrætshøjskolen Viborg hedder den kommende forstander Erling Joensen.

Karen Friis ny forstander på Nørgaards Højskole

Karen Friis til Nørgaards Højskole

Nørgaards Højskole har ansat Karen Friis som ny forstander. 44-årige Karen Friis kommer fra en stilling som inspektør på Museum Jorn i Silkeborg, og har før den tid bl.a. været inspektør på Trapholt og forstander på Engelsholm Højskole.

Karen Friis starter på Nørgaards Højskole i januar 2019, og afløser dermed højskolens nuværende forstander, Vibeke Hundborg, som har valgt at stoppe efter knap 15 år på posten. Karen Friis var en del af et felt på 40 ansøgere, og formand for Nørgaards Højskoles bestyrelse, Henrik Callesen, fremhæver:

"Bestyrelsen har valgt Karen Friis som ny forstander på baggrund af en klar indstilling fra Ansættelsesudvalget. Vi har stor tiltro til, at Karen Friis vil være en rigtig god forstander for Nørgaards Højskole med dens personale og mange aktiviteter, så den både kan fortsætte sit solide og flotte arbejde, men samtidig også forberede sig på de udfordringer, som fremtiden uden tvivl vil bringe."

Karen Friis glæder sig meget til at starte som ny forstander på Nørgaards Højskole.

"Jeg er stolt af at skulle være forstander for Nørgaards Højskole, som er et særegent sted med sin helt egen identitet på det danske højskole-landkort. Det er en yderst dynamisk og veldrevet skole med et sprudlende fagudbud, og jeg glæder mig meget til at møde det sammensurium af elever og kursister i alle livsaldre, som året rundt bringer liv og energi til stedet, siger hun."

Karen Friis er uddannet Magister i kunsthistorie, og er med egne ord vokset op i en grundtvigsk tradition med spejderliv, efterskoleår og højskoleophold. Privat er hun er kæreste med Karsten, og mor til to piger på hhv. 7 og 9 år. Det er planen er Karen Friis og hendes piger, flytter ind i højskolens forstanderbolig.

Fra Egå til Idrætshøjskolen Viborg

Idrætshøjskolen Viborg har ansat en erfaren højskolemand som ny forstander. Erling Joensen, der som forstander og underviser har mere end 25 års erfaring fra den danske højskoleverden, tiltræder på Idrætshøjskolen Viborg den 1. januar 2019.

Idrætshøjskolen Viborg byder velkommen til en forstander med en stor viden og indsigt i de frie skoler, deres udvikling og drift. Senest som forstander for Egå Ungdomshøjskole og før det som en drivende kraft i opstarten af Idrætshøjskolen Bosei. Tidligere har Erling også undervist i flere år på Idrætshøjskolen i Sønderborg.

Erling Joensen er seminarieuddannet og har et livslangt engagement i idrætsverdenen, som blandt andet tæller en tid som landstræner for det færøske badmintonlandshold samt træner for DGI’s første verdenshold i badminton.