Tobias Trier til Grundtvigs Højskole og andre navne

Publiceret 24-04-2019

NAVNE Tobias Trier til Grundtvigs Højskole :: Ny forstander på Bornholms Højskole :: Oure Højskole henter stort rocknavn :: Højskolemand i spidsen for Efterskolerne :: Fra lærer til viceforstander :: Nystartet højskole med ung forstander

Tobias Trier til Grundtvigs Højskole

Grundtvigs højskoles nye lærer i faget ”Kreativ Musik og Lyd” bliver sanger, musiker, komponist, tekstforfatter og skuespiller Tobias Trier. Tobias er uddannet almen musiklærer fra Det kgl. Danske Musikkonservatorium og har undervist i sangskrivning på Rytmisk Musikkonservatorium, Jysk Musikkonservatorium, Københavns Akademi for Musik, Dans og Teater, Copenhagen Songwriter Academy samt på flere gymnasier og højskoler. Tobias Trier har gang i en aktiv musikkarriere, har udgivet en lang række albums i eget navn og har lavet musik sammen med bl. a. Søs Fenger, Anne Dorthe Michelsen, Rasmus Nøhr, Tue West, Mc Einar, Randi Laubek, Claus Hempler, Martin Brygmann, Sys Bjerre, Hannah Schneider og Julie Maria. Trier afløser Tue West, der har undervist på højskolen de sidste 10 år.

Ny forstander på Bornholms Højskole

Den 1. juni tiltræder 60-årige Allan Gardersøe som ny forstander for Bornholms Højskole. Han kommer fra en stilling som leder af musikskolen i Guldborgsund Kommune. Bestyrelsen for højskolen ser gerne, at den nye mand på posten bliver en permanent løsning som forstander. I slutningen af 2018 afbrød skolen samarbejdet med den daværende forstander Bente Larsen, som blot havde haft jobbet siden januar 2017.

Oure Højskole henter stort rocknavn

Nu kan sangeren Steffen Westmark også skrive højskolelærer på sit cv. Han er netop blevet tilknyttet musiklinjen på Oure Højskole, hvor han skal være med til at åbne de unges øjne for musikkens verden. Cv’et fortæller om en lang professionel musikerkarriere, der foreløbig har strakt sig over mere end 20 år, ikke mindst som forsanger i bandet The Blue Van. En karriere, som desuden har budt på internationale hits som ”Silly Boy” og ”Man up”, der siden fandt vej til ungdomsserien Beverly Hills 90210 samt ”There Goes My Love”, som blev anvendt i en reklame for Apple.

Højskolemand i spidsen for Efterskolerne

Efterskolernes nye formand, der valgt uden modkandidater, er Torben Vind Rasmussen, fælles forstander for Ryslinge Højskole og Ryslinge Efterskole. Han har siden 2014 siddet i efterskolernes bestyrelse og desuden været fungerende formand i en periode.

Fra lærer til Viceforstander

Mette Christensen tiltrådte ved årsskiftet stillingen som ny viceforstander på Brande Højskole. Hun er uddannet Jelling Seminarium og har været lærer på højskolen siden 2013. Hun har tidligere arbejdet for Bestseller-koncernen.

Nystartet højskole med ung forstander

Vester Thorup Højskole har ansat Anni Pedersen, der gennem de seneste måneder har været med til at udvikle højskolen. Hun er 35 år gammel, cand.mag (2011) og selvstændig tekstforfatter. Anni Pedersen er født og opvokset mellem Brovst og Fjerritslev og har gået på Fjerritslev Gymnasium. Hun har de sidste 14 år boet i Aarhus, men nu glæder hun sig ifølge højskolen til at flytte hjem til sin hjemegn igen.