Højskolernes nye minister

Publiceret 27-06-2019

Borgmesteren i Roskilde, Joy Mogensen, bliver ny kulturminister og dermed også minister for højskoleområdet.

Af Andreas Harbsmeier

Højskolerne har de seneste mange år været begunstiget med ministre, der faktisk kendte til højskoleområdet. Det fortsætter med udnævnelsen af den 38-årige Joy Mogensen til kulturminister.

Joy Mogensen, der er konsulent og bachelor i Kultur- og Sprogmødestudier fra Roskilde Universitet, blev valgt ind i byrådet i Roskilde i 2005, hvor hun blev viceborgmester og senere gruppeformand, formand for Forebyggelses- og Socialudvalget og medlem af Økonomiudvalget. Hun er formand for KL’s socialudvalg og valgt ind i perioden 2018-2022 til at rådgive KL’s bestyrelse inden for bl.a. socialpolitik, herunder sociale spørgsmål for børn og unge, ældrepolitik og sundhedspolitik.

”Højskole handler grundlæggende om forståelse og respekt for demokratiet og om i fællesskab at skabe nye løsninger"

Joy Mogensen, ny kulturminister

Hun har tidligere i etableringsfasen siddet i bestyrelse for Roskilde Festival Højskole, og har siden fulgt oprettelsen af den nye højskole tæt. ”Højskole handler grundlæggende om forståelse og respekt for demokratiet og om i fællesskab at skabe nye løsninger,” har hun blandt andet sagt i den forbindelse.

Joy Mogensen afløser Mette Bock som kulturminister.