Tider skifter, og sæder mildnes: Anne Linnet i Højskolesangbogen

Publiceret 11-02-2020

ANEKDOTISK Anne Linnet blev vejet og fundet for let til Højskolesangbogens 18. udgave. Nu kommer hendes "Forårsdag" med. Hvad er der sket?

Af Andreas Harbsmeier, foto: pressefoto

I forbindelse med, at DR2 sendte tolv en halv times højskolesang i streg, blev sløret løftet for ni af de nye sange, der kommer med i den nye udgave af Højskolesangbogen, der udkommer til november. Blandt dem er Anne Linnets ”Forårsdag”. Hun skrev sangen allerede i 1970, men den udkom først i 1988 på hendes 8. studiealbum, Jeg er jo lige her.

Formand for sangbogsudvalget, Jørgen Carlsen, lovede allerede sidste år her i bladet, at Anne Linnet nok skulle komme med.

Hun har ellers glimret ved sit fravær. Men faktisk var "Forårsdag" allerede i forbindelse med arbejdet med den 18. og nuværende udgave af Højskolesangbogen et emne for det daværende udvalg, hvor Carlsen også var med, kan man læse i Kristeligt Dagblad fra 2004:

”Den skal med. Den er helt vildt kendt blandt unge mennesker. Hun har været så genial at putte en c-dur ind i d-duren. Hvis ikke hun havde gjort det, havde sangen været ordinær," konkluderede Hans Dammeyer fra Silkeborg Højskole. Alle var dog ikke enige i den betragtning. ”Synes I, den er så fantastisk? Det er pop, der ikke har noget med højskolesangbogen at gøre,” sagde Jørgen Carlsen. ”Teksten er på højde med Jodle Birgers ’Rigtige venner’, sagde han, hvilket åbnede for en diskussion om, hvorvidt ’En forårsdag’ også vil være populær hos fremtidens generationer. Udvalgsmedlemmerne tvivlede."

I øvrigt mener jeg, at Jodle Birger, retrospektivt set, også besidder nogle kvaliteter.

Jørgen Carlsen, formand for Sangbogsudvalget

Sangen kom som bekendt ikke med dengang. Men det gør den altså nu.

Jørgen Carlsen kalder i dag selv sin bemærkning for dumsmart og urimelig. Og peger så i øvrigt på et citat fra ”Den danske sang”: ”’Tider skifter, og sæder mildnes’ – og i øvrigt mener jeg, at Jodle Birger, retrospektivt set, også besidder nogle kvaliteter."