Klovn er taget på højskole

Publiceret 12-08-2021

ANEKDOTE Frank Hvam vil gerne være højskoleforstander, og hans kæreste Mia vil gerne vil forfatter.

Foto: Carsten Andersen

Af redaktionen

For tiden ruller en ny sæson af den danske komedieserie “Klovn” over skærmen – og i syvende afsnit er Frank Hvam blevet konstitueret forstander på den fiktive Hingebjerg Højskole. Her kæmper han en intern kamp mod skolens skrivelærer om at blive fastansat som øverste chef.

Allerede fra første scene går de to skævt af hinanden, da Frank insisterer på at hente gæsteunderviseren Hanne-Vibeke Holst på togstationen, fordi “enten er man forstander, ellers er man ikke forstander.”

Seriens anden hovedperson, Casper, har som vanligt travlt med at vikle sig ud af sine flyvske kvindelige bekendtskaber – i dette tilfælde en af højskolens lærere, men heldigvis bliver han reddet af skuespiller Waage Sandø, der lader sig betale for at lyve over for Caspers kæreste.

LÆS OGSÅ: Niels Hausgaard: "Jeg synes, det er vigtigt at kunne møde sig selv, for så bliver man bedre til at leve"

Franks kone Mia drømmer om en karriere som forfatter, og ad omveje får den føromtalte gæstelærer fingrene i hendes novelle Den sorte elsker. Men som Hanne Vibeke-Holst senere bemærker over for Frank efter at have læst teksten: “Det er godt at undervise i noget, der er dårligt. Det kan man lære meget af.”

Afsnittet om Franks (korte) højskolekarriere er optaget på Krogerup Højskole, hvor Klovn-crewet tilbragte en uge i foråret, og hvor der blev filmet i parken, på forstanderens kontor og sågar i forstanderboligens soveværelse.

En række højskoleelever optræder i øvrigt i afsnittet. Soundvenues skribent Johanne Løkkegaard synes dog, at “fremstillingen af dem som irritable og krænkelsesparate teenagere bliver en tand for stereotyp.” Bedøm selv.