Afsked med generalen

Publiceret 14-12-2021

ANEKDOTE Den 2. december blev der sagt farvel til Elsebeth Gerner Nielsen som FFD's generalsekretær, da repræsentanter fra højskolerne, den frie skoleverden og Christiansborg mødte op i Højskolernes Hus til sang og taler.

Af redaktionen

Der var dækket op med vinglas, håndmadder og kage, da der blev afholdt afskedsreception for Elsebeth Gerner Nielsen i Højskolernes Hus den 2. december. Den nu forhenværende generalsekretær for Folkehøjskolernes Forening i Danmark har efter aftale med bestyrelsen opsagt sin stilling, fordi hun ”ønsker mere frihed.”

Hun forlader posten, som hun har bestredet i to år, på et tidspunkt, hvor højskolerne samlet set kan bryste sig af et øget elevtal og en sund egenkapital trods historiske nedlukninger.

Til receptionen fik Elsebeth Gerner Nielsen blandt mange forskellige gaver overrakt en original Zarah Juul-tegning, som illustrerer Visen om de atten svaner, der blev sunget som den første til receptionen. ”Fordi du er god til at få mennesker til at drømme,” begrundede FFD-formand Lisbeth Trinskjær i sin tale og takkede Elsebeth for ”et godt og ærligt samarbejde.”

Der var til afskedsseancen mødt en lang række repræsentanter op fra højskolerne, den frie skoleverden og Christiansborg – herunder kulturminister Ane Halsboe-Jørgensen – og undervejs bad Elsebeth Gerner Nielsen forsamlingen give et langt bifald til Kulturministeriet og politikerne for deres opbakning til højskolerne under corona.

LÆS OGSÅ: Hengivenhedens dannelse

Den afgåede generalsekretær ønskede, at forsamlingen skulle synge Blæsten går frisk over Limfjordens vande, Du kom med alt det der var dig og Vist vil de komme – og hun tilføjede, at det, hun kommer til at savne allermest ved jobbet, er at møde ind til morgensang.

”At starte dagen med en sang er guld værd. Man får et mere udviklet sprog af det,” sagde Elsebeth Gerner Nielsen og holdt i slutningen af receptionen en tale, hvor hun blandt andet advarede mod, at højskolerne bliver en del af oplevelsesindustrien. Højskolerne har ifølge hende en vigtig dannelsesopgsave i ”at udvikle en ømhed over for alt levende,” understregede hun:

”Det er højskolerne, der kan være med til at vise, hvordan sårbarhed kan blive grundlaget for sammenhængskraften i samfundet.”