Sådan oplevede de første elever den kaotiske opstart i Gram

Publiceret 14-12-2021

FEATURE Lærke Ipsen fra Frederikssund var en af de 27 elever, der startede på Gram Højskoles første hold nogensinde. Selv om det var en brat afsked, har hun ikke fortrudt sit højskoleophold.

Af Jesper Himmelstrup, journalist

Søndag den 15. august startede 27 forventningsfulde elever på Gram Højskoles første efterårshold. En af dem var 20-årige Lærke Ipsen fra Frederikssund. Hun havde længe drømt om at skulle på højskole og var tiltrukket af Gram Højskoles nye profil.

”Jeg vidste, at jeg gerne ville på højskole, men jeg havde naturligvis ikke forestillet mig, at der ville være alle de problemer,” fortæller hun.

LÆS OGSÅ Jens Horstmann: ”Skal højskolen afspejle sine egne værdier, eller skal den afspejle nogle andres?”

Selv om eleverne havde en god start på deres ophold i Gram, kunne de godt fornemme, at der udspillede sig nogle ting bag kulisserne.

”Jeg synes, det er svært at sige, om det er nogens skyld – men inden man oprettede højskolen, kunne forstanderen og bestyrelsen måske godt have fundet en vej til at få det til at fungere, så det ikke gik ud over os,” siger Lærke Ipsen.

Stærkt sammenhold

Tirsdag den 28. september til morgensamling kom to medlemmer af bestyrelsen og informerede eleverne om, at man havde valgt at afskedige forstanderen Jens Horstmann.

”På det tidspunkt vidste vi ikke, hvad det ville have af betydning for os. Derefter var der meget forvirring, og da tre lærere valgte at sige op, besluttede vi elever fælles, at vi gerne ville stoppe,” forklarer Lærke Ipsen.

Bestyrelsen på Gram Højskole havde derefter et møde med eleverne, hvor de prøvede at overtale eleverne til at blive. Men på det tidspunkt var beslutningen endegyldigt truffet, forklarer Lærke Ipsen.

Derfor sluttede E21 på Gram Højskole med en tidlig afskedsfest i begyndelsen af oktober. Enkelte elever valgte at fortsætte på andre højskoler, mens langt de fleste søgte andre oplevelser.

LÆS OGSÅ Svend Brodersen: ”Der er ikke taget hensyn til slottets brand i forhold til at beskrive værdier for højskolen”

Lærke Ipsen og fem andre højskolekammerater besluttede at bruge november på at rejse til Spanien og gå på den populære vandrerute Caminoen.

”Jeg er ked af, at det sluttede i Gram. Men for mig personligt var det stærkt at opleve det sammenhold, der var tilbage på højskolen. Så jeg har ikke fortrudt. Det kan godt være, at jeg ikke fik den fulde højskoleoplevelse, men jeg føler alligevel, at jeg har fået noget ud af det,” siger hun.

Artikelserie

Historien om en højskolefødsel

Lidt over syv uger tog det, fra det første elevhold på Gram Højskole var startet på skolen i august, til de var ude af døren igen – med forstanderen fyret og lærerstaben enten opsagt eller selv fratrådt.

Højskolebladet har forsøgt at finde en forklaring på, hvad der gik galt i Gram, og hvilke dynamikker mellem skolekreds, bestyrelse, forstander, ansatte og elever, der kan være på spil, når en ny fri og uafhængig højskole med stærke aktører og interesser i baglandet ser dagens lys.