Tidens tern

Publiceret 14-12-2021

LEDER Sæsonen er slut, og sommeren er for længst forbi, skriver Højskolebladets redaktør i 2021's sidste udgivelse.

Af Sofie Buch Hoyer, ansvarshavende redaktør på Højskolebladet

Sommeren er forbiiiiii nu & den nærmest fløj afsted
tomhændet står du tilbage & kan slet ikke følge med

En af dansk rocks mest mytologiske skikkelser – Carsten Valentin Jørgensen – var snu, da han for lidt over 40 år siden udsendte et ternet album i trit med tiden.

Pladen blev en stor kunstnerisk og kommerciel succes, som skulle vise sig at række langt ud over 80’ernes musikalske melankoli: Sangen Sæsonen er slut, som ovenstående strofer stammer fra, strøg sidste år ind i Højskolesangbogen og bliver nu brugt som fællessang landet over.

Om det er, fordi sneen er begyndt at falde i Danmark, eller fordi højskolernes lange efterårshold snart krammer hinanden farvel, eller fordi tiltagende restriktioner i verden varsler endnu en omgang af ”I-ved-nok” – hersker der vist ikke nogen tvivl om, at sæsonen er slut. For nu.

Således også i Højskolebladet, hvor dette nummer udgør årets sidste udgivelse. En udgivelse, hvor der ikke er et særligt tema at finde i rækken af artikler. Og så alligevel. For det er i stor udstrækning tidens tern, der bliver sat på spidsen i 2021’s bagerste blad:

En stor artikelserie undersøger, hvilke tænkemåder og ideologiske stridigheder der er på spil, når man åbner en ny højskole – aktuelt i Gram.

LÆS OGSÅ Jens Horstmann: ”Skal højskolen afspejle sine egne værdier, eller skal den afspejle nogle andres?”

Højskolebladets tidligere redaktør taler med den tyske samfundstænker Hartmut Rosa om tidens udtalte forandringshastighed.

Ove Korsgaard reflekterer i et essay over, hvad bogen Højskolen til debat, der kan fejre 50-års jubilæum i år, kan fortælle os i dag om højskolen som idé.

Og så giver den feministiske aktivist Emma Holten – i en stor kærlighedserklæring til højskolen – sine bud på, hvordan højskolebevægelsen tapper ind i samfundets store identitetsdagsordener.

LÆS OGSÅ Emma Holten: "Der ER folk, hvis højskoleminder er dybt, dybt traumatiske. Som slår sig på højskolen. Det, der er udfordringen nu, er – hvordan bevarer vi alt det magiske i højskolen, uden at Grundtvig er død?"

På vegne af Højskolebladets redaktionspanel vil jeg gerne sige tak for i år og ønske alle en glædelig jul og et godt nytår. Vi ser frem til at udkomme i 2022 med et magasin, der aldrig bliver slave af tidsånden – men heller ikke går op imod den!