Bornholms Højskole genåbnet som den første: "Det skinner igennem på elevernes adfærd, hvor glade de er for at være her"

Publiceret 05-03-2021

NYHED Bornholms Højskole er i mandags genåbnet som den første. Forstander Niels Glahn fortæller, hvordan det er gået med opstarten.

Af Sofie Buch Hoyer

Den 1. marts fik Bornholms Højskole som den første højskole i Danmark lov til at genåbne i kølvandet på vinterens corona-nedlukning. Knap 70 elever strømmede ind på skolen, der ligger midt på øen nær Almindingen, og på deres store smil var det tydeligt at se, hvor lettede de var over endelig at være i gang, fortæller højskolens forstander, Niels Glahn.

“De sagde det direkte: At nu kunne snart snart ikke holde ud at gå og vente længere,” siger han.

I den første tid af deres højskoleophold har eleverne været “super pligtopfyldende”, forklarer Niels Glahn.

“De føler sig meget heldige og privilegerede. Det skinner simpelthen igennem på deres adfærd, hvor glade de er for at være her. De holder sig inden for de afmærkede områder, går med mundbind, selv om mundbindscirkulæret ikke er til at forstå, og rydder alt op efter sig,” siger han.

LÆS OGSÅ: Siden de norske højskoler fik lov at genåbne, har der ingen smittespredning været: “Det fortæller jo noget om elevernes forsigtighed”

“Eleverne føler et stort ansvar for, at vores genåbning skal gå godt, fordi der står 6.000 andre unge og venter på at komme på højskole.”

Rimelig problemløs start

Alle elever på Bornholms Højskole er til dagligt opdelt i mindre familiegrupper og bor den første uge på eneværelse, indtil de bliver corona-testet for tredje gang.

Der er fra myndighedernes side lagt op til, at alle på højskolen, også de ansatte, skal testes to gange om ugen i løbet af det 15 uger lange forårssemester. Selve testrutinen er ikke helt på plads endnu – om det er regionskommunens mobilvogn, der kommer og PCR-tester, eller om alle skal ind til kviktestcenteret i Rønne og testes, fortæller Niels Glahn.

“Men det løser vi henad vejen. Det har været rimelig problemløst at gå i gang,” siger han og tilføjer, at højskolen har gode forhold: Smitten på øen er lav, de har masser af værelser og lokaler til rådighed, og så ligger skolen langt fra alting.

Niels Glahn

Niels Glahn har i øvrigt forberedt eleverne på, at det vil være hensigtsmæssigt, hvis de ikke rejser frem og tilbage, når det lige passer dem. For eksempel har han allerede fastlagt en påskeafrejse og hjemkomstdato.

Håb om at lave god højskole

I starten af marts var der venteliste på Bornholms Højskole, og 36 elever har allerede tilmeldt sig efterårsholdet, mens 20 elever har skrevet sig op til næste forår. Samtidig er 80 procent af højskolens sommerkurser booket op.

Det glæder den 66-årige forstander, der efter en kort tid som pensioneret generalsekretær for FFD rejste til Bornholm sidste forsommer – for at genrejse en højskole, der stod uden forstander, bestyrelsesformand og en stabil økonomi. Heldigvis ville hans kone gerne med.

“Det har været en gave for os at starte som forstanderpar herovre. Og jeg kan godt lide at arbejde meget, selv om planen var at gå på pension,” siger Niels Glahn.

“Nu håber jeg bare, at vi kommer til at lave lige så god højskole, som vi har planlagt. Og at alle de andre højskoler også snart får lov til at åbne.”