Jeg bliver stadig nervøs, når jeg spiller til fællessang

Publiceret 14-06-2022

OPINION Som pianist bliver man ind imellem stillet i nogle situationer, hvor det kan være svært at gøre nogle glade. Enten prøver man det bedste, man har lært, vel vidende at succesraten er under 50 producent – eller også siger man, at det kan man desværre ikke. Uanset valget bliver man ikke specielt populær.

Af Simon Nielsen, lærer på Silkeborg Højskole

“Kender du den anden melodi til Du skal plante et træ – altså den der er skrevet af Per Nørgaard?” spørger en kursist mig.

“Nej, den kender jeg ikke,” siger jeg.

“Nå, okay. Kan du måske lære os den? Vi kender den nemlig heller ikke,” siger kursisten, hvorefter hun annoncerer til de andre kursister, at vi skal lære den nye melodi nu.

LÆS OGSÅ: Tag med Margrethe Vestager til eksamen i hendes egen nye højskolesang

Jeg bliver stadig nervøs, når jeg spiller til fællessang. Det er ikke en ubehagelig nervøsitet, men mere en spændt fornemmelse af, at der er mange, der lytter til, at jeg spiller.

Jeg ved godt, hvad jeg skal spille. Jeg ved, hvor mange vers, der er i sangen, og hvilket for-, mellem- og efterspil, jeg vil spille. Jeg kender tempoet og kan synge med på alle vers.

Men grunden til, at jeg kan det, er, at jeg har samlet disse erfaringer sammen igennem de seneste 25 år af min tid som pianist til fællessang. Det kan mange gange være dyrt købte erfaringer, hvor man ender med at gå i stå midt i sangen, og folk tænker “hvad laver han?”.

Problemet er nemlig, at det ikke står nogen steder. Der findes ikke en lærebog om specifikt at spille til fællessang. Jeg har heller aldrig modtaget undervisning i det.

Det gav mig lyst til at være den første til at skrive alle disse ting ned. Hvad er et godt forspil, hvad gør man mellem versene, hvor hurtigt skal man spille sangen, går den i swing, hvordan slutter man sangen af osv. Alle disse spørgsmål var nemlig nogle, jeg selv har måttet finde svarene på.

Fordi der ikke findes andet materiale om at spille til fællessang, er det heller ikke sikkert, at mit syn på det er det rigtige. Men nu er der trods alt skrevet et forslag til svar på spørgsmålene ned.

Der findes ikke en lærebog om specifikt at spille til fællessang. Jeg har heller aldrig modtaget undervisning i det. Det gav mig lyst til at være den første til at skrive alle disse ting ned.

Simon Nielsen

Bogen er inddelt i fire niveauer, så alle angivne eksempler er tilgængelige, uanset om man må nøjes med at spille akkorderne, om man kan spille melodistemmen med akkorder – eller om man kan lave de smarte tricks med re-harmoniseringer. Alle eksempler er indspillet og optaget på video, så man kan følge med i musikken, uanset om man kan læse noder eller ej.

Bogen Spil til fællessang er til dem, der ønsker enten at starte på at spille til fællessang – eller blot vil videreudvikle deres spil. Den er udgivet i støtte med støtte fra FFD’s orlovspulje og kan købes gennem Musiklærerforeningens forlag, Dansk Sang.