Højskolebladet lancerer kronikkonkurrence: Hvad er samfundets mest oversete problem?

Publiceret 27-03-2023

NYHED I dag skydes en kronikkonkurrence i gang på Højskolebladet. Håbet er, at højskoleelever og unge generelt har lyst til at komme med deres bud på løsninger til nogle af de store udfordringer, vi står overfor i samfundet. Der er 4.000 kr. på højkant til vinderen, som samtidig får bragt sin kronik i juninummeret af Højskolebladet.

Af redaktionen

Hvad er i dine øjne samfundets mest oversete problem? Og hvordan ser du gerne, at vi løser det?

Sådan lyder oplægget til den kronikkonkurrence, som Højskolebladet søsætter i dag, og som løber frem til 20. maj.

Konkurrencen har til formål at give særligt unge højskoleelever blod på tanden, når det gælder om at blande sig i den offentlige samtale.

”Ungdommen – og dermed også yngre højskoleelever – fravælger i stigende grad at deltage i den offentlige debat. Ofte ikke fordi de ikke ønsker det, men fordi de allerede har gjort sig en række dårlige erfaringer og mangler demokratisk selvtillid. Det gavner på ingen måde vores samfund, og det arbejder Højskolebladet aktivt for at modvirke. Håbet med kronikkonkurrencen er derfor at skabe et rum, der kan give højskoleeleverne lyst til at skrive modige og nysgerrige debatindlæg på vegne af deres generation,” siger Højskolebladets ansvarshavende redaktør, Sofie Buch Hoyer.

Støttet af Constructive Institute

Højskolebladets kronikkonkurrence er for alle uanset alder, og man behøver ikke at være højskoleelev for at deltage.

Konkurrencen går ud på at skrive en kronik på max 1.000 ord, hvor man giver sit bud på den dagsorden eller problemstilling, som man synes fortjener større opmærksomhed i 2023. Samtidig skal man forsøge at give sit perspektiv på, hvordan vi løser udfordringen. Man må gerne tage udgangspunkt i sin egen hverdag, og det er også muligt at skrive kronikken sammen med andre.

Debatindlægget skal sendes til redaktion@hojskolebladet.dk inden den 20. maj – skriv ”kronikkonkurrence” i emnefeltet.

Der er 4.000 kr., 2.000 kr. og 1.000 kr. på højkant til henholdsvis første-, anden- og tredjepladsen i kronikkonkurrencen, som er støttet af Constructive Institute. Det er et uafhængigt institut på Aarhus Universitet, som arbejder for at fremme en mere nuanceret og konstruktiv journalistik i Danmark og globalt.

Højskolelærer Jesper Himmelstrup er såkaldt fellow på Constructive Institute, og han sidder med i den dommerkomité, som kårer vinderne af Højskolebladets kronikkonkurrence til maj.

”Jeg glæder mig meget til at læse de kronikforslag, der kommer, og jeg er spændt på at se de kronikker, der har fokus på håb, løsninger og inspiration. Som journalist har jeg i løbet af min karriere været med til at dække mange forskellige samfundsproblemer, men vi har brug for at gentænke journalistikken, så den i højere grad styrker den offentlige samtale frem for udelukkende at pege på alt det, der er galt. Det kan en konstruktiv kronikkonkurrence som Højskolebladets være med til at løfte.”

Dommerpanelet

Vinderne af Højskolebladets kronikkonkurrence får direkte besked den 26. maj, og førstepladsen får trykt sin kronik i juninummeret af Højskolebladet. Desuden vil de bedste kronikker blive bragt online på hojskolebladet.dk.

Udover præmiepenge er der årsabonnementer på Højskolebladet og boggaver i vente til vinderne.

Dommerpanelet i konkurrencen består af:

Jesper Himmelstrup, journalist, højskolelærer og fellow på Constructive Institute
Lawand Hiwa Namo, selvstændig kommunikationsrådgiver og tidligere vinder af DM i debat
Kenneth Lund, debatredaktør på Dagbladet Politiken
Sofie Buch Hoyer, ansvarshavende redaktør på Højskolebladet