Af redaktionen
”At rejse er at leve …” Sådan lyder et fortærsket citat fra H.C. Andersen, når snakken falder på udlandsture og ferier rundt i verden.
I det nye afsnit af ”Giv os i dag vort daglige bøvl” bliver lytterne taget med på rejse ind i højskolernes fortolkninger af dannelsesrejsen. Pædagogisk konsulent i FFD, Jonas Møller, og Højskolebladets redaktør, Sofie Buch Hoyer, undersøger dét at rejse i konkret og overført betydning.
De ringer blandt andet op til Diana Hofer Østergaard, som underviser i journalistik på Rødding Højskole. Hun reflekterer over et pædagogisk dilemma, hun blev sat i for nogle år siden, da hendes elever blev spurgt af en tidligere elev, hvem af dem, der spontant ville være med til at køre en bil fuld af danskere til krigen af Ukraine.
Podcasten går også højskolehistorisk til værks, når værterne inviterer historiker og bestyrelsesformand på Grundtvigs Højskole, Jes Fabricius Møller, forbi til en perspektiverende snak om Mogens Amdi Petersen og hans skoleprojekt ”Den rejsende Højskole”, også kaldet Tvind.
Jes Fabricius dykker ned i et kapitel af den nye antologi Højskoletekster, som handler om Tvind-projektet i 1970’erne, og han hjælper til at forstå, hvordan ideologien om at rejse ud i verden inspirerede andre højskoler. Samtidig giver han sit bud på, hvilket aftryk skoleprojektet har sat på højskolebevægelsen i dag.
Til slut i programmet præsenterer podcastens producer, Mikkel Poulsen, som altid én af de nyere sange i Højskolesangbogen – denne gang er det Nephews At dø er at rejse (Højskolesangbogen nr. 165).
Det nye afsnit af ”Giv os i dag vort daglige bøvl” kan streames på Spotify, iTunes m.fl. – eller høres direkte ved at klikke på lydboksen øverst i denne artikel.
Bag om podcasten
“Giv os i dag vort daglige bøvl” er en podcast fra Højskolebladet og Folkehøjskolernes Forening i Danmark (FFD). Den tager lytterne med på opdagelse i højskolebevægelsens idé, opgave og praksis og henvender sig til landets højskolelærerværelser samt lyttere med interesse for dannelse og pædagogik.
I første sæson af ”Giv os i dag vort daglige bøvl” jagtede Jonas Møller og Sofie Buch Hoyer, der selv er tidligere højskolelærere, de sidste fyrtårne i højskolebevægelsen. De bragte også højskolekvindernes historie frem i lyset, ligesom de undersøgte, hvordan højskolens magt kommer til udtryk.
I anden sæson af podcasten stillede de skarpt på højskolelitteratur, frihedsidealer og seksuel dannelse.
Tredje sæson tager udgangspunkt i udvalgte tekster fra bogen Højskoletekster udgivet på Forlaget Højskolerne.
Tidligere afsnit kan findes på de gængse podcast-platforme eller på Højskolebladets hjemmeside.
God lytning!