Indstillet i 2018: Joachim Adrian

INDSTILLET TIL HØJSKOLEPÆDAGOGISK PRIS Det er en stor fornøjelse at se, hvordan han med kameraet som nøgle låser nye verdener op for eleverne - og bygger bro til andre fag og bredere, eksistentielle erkendelser.

Begrundelse:

Joachim kommer med alt det, der er ham.

Han har været fotolærer på Grundtvigs Højskole i godt og vel halvandet år og i den tid formået at begejstre alle omkring sig for fotografiets fortællende magi. Og tiltrække broderparten af elever på alle hold (til vi andres slet skjulte misundelse), netop fordi han formår at forføre til forelskelse i fotografi. Efter en tur i hans magiske Camera Oscura er alle bjergtaget - på noget så teknisk som kameraets funktion og opbygning.

Det er en stor fornøjelse at se, hvordan han med kameraet som nøgle låser nye verdener op for eleverne - og bygger bro til andre fag og bredere, eksistentielle erkendelser. Og hvordan han som lærer bruger sin professionalisme (han er prisbelønnet pressefotograf) og person til at stille skarpt på fagets, højskolens og tilværelsens forskellige facetter. Han er generøs med sig selv - i dragende fortællinger for fællesskabet til morgensamling eller foredrag. Han er en holdspiller, der løfter - også humøret. Han er fagligt nysgerrig som min HPU-medelev og viser stor solidaritet i det faglige fællesskab. Han er en kapacitet, der pludselig får udstillingen Årets Pressefoto til Grundtvigs Højskole sommeren over. Og han er en fest!

I øvrigt spiller han trompet, hvilket han uforståeligt nok fastholder var det, der gav ham jobbet i første omgang. Det er i al fald ikke kun det, der kvalificerer ham til det - og til Højskolepædagogisk Pris.

Indstillet af:

Peter Westermann