Indstillet i 2018: Lærerne på Vestjyllands Højskoles Familieuge (Michael Kirkegaard, Marianne Toft, Kristoffer Brun, Linette Hardt og mange mange flere)

INDSTILLET TIL HØJSKOLEPÆDAGOGISK PRIS Lærerne fortjener den højskolepædagogiske pris for at arrangere og afholde sådan en familieuge - de favner og fascinerer en gruppe som er stor og uens og formår at så vigtige frø i alle de børn, som er med.

Begrundelse

Hvert år sidder familier - store og små børn, forældre - enlige og par, og bedsteforældre og leder efter den perfekte start på sommerferien ... Et sted hvor alle kan slappe af og have det sjovt, hvor der er masser at lave og lære, noget for de sportslige, noget for de kreative og ikke mindst noget godt at spise.

Her melder Vestjyllands Højskoles Familieuge og deres lærere sig så på banen. Med et fantastisk tilbud og en usandsynlig mængde af engagement, energi og overskud.

I de 7 dage familieugen varer bliver alle - store som små - ført ind i en kæmpe verden af oplevelser og erfaringer. Noget kender vi fra hverdagen men der er også masser af nye ting at lære ikke mindst fra højskolens verden som f.eks. morgensamling, højskolesangbogen, fælles spisning, samtalecafe og et fælles værdisæt omkring hvordan vi er sammen og behandler hinanden.

Lærerne fortjener den højskolepædagogiske pris for at arrangere og afholde sådan en familieuge - de favner og fascinerer en gruppe som er stor og uens og formår at så vigtige frø i alle de børn, som er med. Måske vender børnene tilbage året efter med deres familie, måske flere år i træk og måske vil de huske deres ophold på familiehøjskolen, når de bliver ældre og søge tilbage enten til lange ophold eller med deres egne familier, når de får en. Og måske vil alle vi forældre huske på højskolernes korte ophold i en anden sammenhæng eller vi vil længes efter at kunne invitere vores børnebørn på familiehøjskole engang i fremtiden.

Så på smukkeste vis bliver Vestjyllands Højskoles Familieuge starten på et langt liv med højskolen for rigtig mange børn og hvad kan være mere vigtigt?

Indstillet af

Marianne Garre Fink