Indstillet i 2016: Pia Voetmann

INDSTILLET TIL HØJSKOLEPÆDAGOGISK PRIS Hun har et højt niveau af menneskelighed i sin undervisning - nærværende og omsorgsfuld - som mest af alt kommer til udtryk i hendes nye opfindelse på Højskolen, nemlig faget "Sjælerejse".

Begrundelse

Jeg vil gerne indstille min kollega på (Familie)Højskolen Skærgården i Skærbæk syd for Herning.

Hun har generelt et meget højt undervisningsniveau - blandt andet på baggrund af grundig forberedelse. Hun har et klart og tydeligt undervisningsforløb med læring som mål.

Hun har et højt niveau af menneskelighed i sin undervisning - nærværende og omsorgsfuld - som mest af alt kommer til udtryk i hendes nye opfindelse på Højskolen, nemlig faget "Sjælerejse". Faget tager udgangspunkt i Pias uddannelse til kunstterapeut. Det er dog vigtigt at understrege, at man ikke er i terapi, når man vælger faget "Sjælerejse"

"Sjælerejse" giver eleverne nogle metoder til at få selvindblik og en større selvforståelse og vender mange af deres problematikker rundt, så de kan bruge dem konstruktivt f.eks. adfærdsmæssigt i forskellige konfliktsituationer. Det er et meget nærværende - og til tider følelsesladet - fag, hvor eleverne tager noget stærkt personligt med sig efter hver lektion. Det er noget eleverne efterspørger og det er noget tidligere elever kommer tilbage til skolen for at få igen og igen. Som kollega er det fantastisk at følge Pia fra sidelinjen.

Indstillet af

Anders A. Christensen