Højskolekvinde, kend din historie!

Publiceret 27-08-2021

NYHED Andet afsnit af podcasten “Giv os i dag vort daglige bøvl” er på gaden i dag. Her bliver kønsroller og kvindernes historiske betydning i højskolebevægelsen sat under lup. Podcasten undersøger også, hvordan flere kvinder kan blive ledere på højskolerne i dag.

Af redaktionen

I kølvandet på udgivelsen af det nye nummer af Højskolebladet udkommer podcasten “Giv os i dag vort daglige bøvl” nu for anden gang.

I første afsnit af podcasten, der henvender sig til landets højskolelærerværelser og lyttere med interesse for dannelse og pædagogik, gik værterne Jonas Møller og Sofie Buch Hoyer på jagt efter højskolebevægelsens sidste fyrtårne.

Denne gang er det kvindernes rolle i højskolehistorien, der bliver foldet ud og sat til debat gennem interviews med interessante højskolefolk.

Blandt andet fortæller højskolelærer Trine Sønderholm Larsen fra Gymnastikhøjskolen i Ollerup om den helt særlige bissekultur, hvor mandlige gymnastikelever indtil sidste år var de eneste, der blev tilbudt et par ugers forlænget højskoleophold i sommerferien mod at udføre fysisk vedligeholdelsesarbejde på højskolen.

Podcasten beretter også om en række markante højskolekvinder gennem tiden, ligesom Else Mathiassen, der er tidligere forstander på Vestjyllands Højskole, forklarer, hvilke ledelsesværdier hun har skullet forholde sig til som kvindelig forstander – og hvorfor hun mener, at flere højskolekvinder burde tage ledelse på sig i dag.

LÆS OGSÅ: Forstanderjobbet er komplekst, krævende og for kvinder

I sidste del af podcasten præsenterer producer Mikkel Poulsen sammen med værterne én af de nye sange i Højskolesangbogen. Denne gang er det “Fortabt er jeg stadig”, som har tekst af forfatter Stine Pilgaard og melodi af musiker og højskolelærer Katrine Muff Enevoldsen.

Højskolehistorier på nye måder

“Giv os i dag vort daglige bøvl” er en ny podcast fra Højskolebladet og Folkehøjskolernes Forening i Danmark, som tager lytterne med på opdagelse i højskolebevægelsens idé, opgave og praksis.

Podcastens to værter, Jonas Møller og Sofie Buch Hoyer, er henholdsvis pædagogisk konsulent i FFD og redaktør på Højskolebladet. De er også begge tidligere højskolelærere, og i hvert afsnit diskuterer de forskellige højskolepædagogiske temaer og breder nogle af Højskolebladets artikler ud på nye og mere levende måder.

Hør andet afsnit af “Giv os i dag vort daglige bøvl” ved at klikke på boksen øverst i artiklen.

Første afsnit kan høres her: Ny højskole-podcast ude: “Giv os i dag vort daglige bøvl”

God lytning!