Jeg skal komme med et eksempel. Jeg havde for nogle år siden Emma på mit Fortælleværksted. Hun var et omsorgssvigtet barn med en barndom, som intet barn fortjener. Hun var nu 20 år og på højskole for at få retning i livet. Hun fik skruet en rørende, smuk og stærk historie sammen om sin barndom med de strejf af lys i mørket, hun havde overlevet på.
Emma ville gerne fortælle historien på en fællesaften for hele holdet. Stille og roligt sad hun i en kurvestol, mens pejsen gnitrede, og fortalte. Nogle græd. Da hun var færdig, klappede vi ikke. Det gør man ikke efter store øjeblikke. Vi sad bare stille sammen med hende.
Efterfølgende skulle Esben og Frederik fra musikholdet optræde med guitar og violin. Jeg havde godt set, at de hviskede til hinanden. De aftalte en plan. Frederik rejser sig op med guitaren og begynder at spille Leonard Cohens Dance me to the end of love, mens Esben med violinen i hånden går hen og byder Emma op til dans. Stille danser de rundt. Emma omfavnes af både Esben og violinen, mens Frederik synger Cohens tekst, som han helt genialt får ændret, så den er henvendt til Emma:
We’ll dance you to your beauty with at burning violin
We’ll dance you through the panic, ’til you’re gathered safely in
We’ll dance you to the end of love.
Vi rejste os op, og som ved brudevalsen rykkede vi langsomt tættere på dem, indtil Emma helt bogstaveligt var omfavnet af fællesskabet.
Størst er kærligheden, og når den udfolder sig over fællesskabet, bliver vi alle forpligtet på det. Det var sådan, vi oplevede det.
Da vi et par måneder senere holdt afslutningsfest, rejste Emma sig op og sagde tak for dansen den aften ved pejsen. Hun havde ikke troet, at andre mennesker kunne give hende så megen styrke. Men det er netop, hvad højskolen kan, når den er bedst, og det er den, når den ikke blot arrangerer fællesskab, men tager vare på et fællesskab, der er så forpligtende, at vi tager vare på hinandens skæbne.
Det er netop, hvad Grundtvig digter i sangen Hvad er det, min Marie. “At være hinanden som vi er” betyder ikke at være sig selv, men at få lov til at træde i den andens sted og se sig selv med de kærlighedens øjne, den anden ser mig med. Herved ser man kun det gode og det elskværdige, som den anden faldt for. I et sådan syn set ved selvsyn vokser ethvert menneske.
I det forpligtende fællesskab er grundvilkåret, at selv den, der modarbejder fællesskabet, og den, jeg er allermest uenig med, kan og skal være med.
Erik Lindsø
Grundtvig digter frem, at det, man er i kraft af sig selv, intet er at regne imod, hvad man er i kraft af næsten. Derved bliver forpligtetheden på næsten (fællesskabet) større og mere værd end forpligtetheden på sig selv (individualismen). I det gode fællesskab bliver vi gennemskuet. I individualismen bliver vi overset.
Fællesskab er fælles skabelse
I de gode fællesskaber skaber man noget fælles – og netop skaber. Fællesskab er fælles skabelse.
De ældste af mine børn gik på Midtals Friskole. Skolebladet hed Vores skole – og netop vores, for skolen var noget, vi var fælles om. Den opstod på initiativ af forældre, som ikke lavede eller byggede en skole, men de skabte en friskole.
For nogle år siden var jeg til skolens 25-års jubilæum. Jeg sad til bords med nogle af dem, der kunne huske 25 år tilbage. De skålede med et: “Vi gjorde det sgu”. Ikke et “jeg”, men et “vi”.
Jeg spurgte for nylig en af mine sønner, hvad han bedst huskede fra sin tid på friskolen. Han sagde, det var dengang, hvor han gik i mikrogruppen, og alle forældre og børn brugte en weekend sammen på at male og indrette deres klasselokale. Mandag morgen dagen derpå var den bedste skoledag, da de satte sig i ikke blot skolens klasselokale, men også forældrenes.
Fornægteren og forræderen sidder med til bords
I det forpligtende fællesskab er grundvilkåret, at selv den, der modarbejder fællesskabet, og den, jeg er allermest uenig med, kan og skal være med.
Jeg boede for nogle år siden på en gade, hvor vi hvert år holdt vejfest – et sammenskudsgilde, hvor hver kom med sit bidrag. Men Sigurd og Lise fra nr. 2 meldte sig aldrig til at arrangere festen og havde altid mindre med til fællesbordet end os andre. Den ene flaske vin, de havde med, var hurtigt drukket, og så drak de, hvad vi andre altid havde med af lidt ekstra. Men de blev alligevel inviteret hvert år. Sådan er fællesskabet, når det er bedst.
I Det Ny Testamente er der en stærk kulturbærende beretning om det. Da Jesus aftenen før han henrettes, indstifter den hellige nadver, et måltidsfælleskab, er der også dækket til Peter og Judas. Peter var fornægteren af fællesskabet. Judas var forræderen mod fællesskabet. Men de sidder med til bords. Vi hører med i fællesskabet trods mangler og fejl.
LÆS OGSÅ: Et sandt, konstrueret fællesskab
Denne grundfortælling har vi i dyrkelsen af individualismen været ved at sætte over styr. I de værste tilfælde har den ressourcestærke været den, der var stærk nok til at vælge fællesskabet og ansvaret for næsten fra, og som kun har valgt fællesskabet til, når det gavner ham selv – og som regel kun midlertidigt.
Det ligger lige for, at vi ud af coronakrisen kan vende denne udvikling, så fællesskabet kommer til at stikke så dybt, at det opleves som noget positivt og noget givent nødvendigt – og som frihedens forudsætning.
Højskolen grunder sig på nødvendigheden af et “vi”, og højskolen er derfor om noget stedet, hvor man både kan og skal lære, at min egen lykke opstår dér, hvor jeg er med til at smede de andres lykke.