100 år med Grundtvig på polsk

Publiceret 08-11-2021

ANEKDOTE Den 4. oktober var det præcis 100 år siden, Polen fik sin første højskole. Jubilæet blev markeret med en stor international konference på universitetet i byen Stettin

Af Mette Skov Hansen, kommunikationsmedarbejder i FFD

Mens debatten om Polens svære forhold til EU og de europæiske værdier spidser til, kunne landet i dette efterår fejre sin tilknytning til en særlig dansk tradition.

Den 4. oktober var det præcis 100 år siden, Polen fik sin første højskole. Én blev hurtigt til flere, og i 1948 havde landet ikke mindre end 79 folkehøjskoler, der byggede på ånden fra ”Mikołaj Fryderyk Seweryn Grundtvig”.

LÆS OGSÅ: Kan vi lære noget af Latinamerikas take på Grundtvig?

Jubilæet blev markeret med en stor international konference på universitetet i byen Stettin, hvor den polske regering og højskolefolk fra flere lande, heriblandt repræsentanter fra Folkehøjskolernes Forening i Danmark, var repræsenteret. Over to dage nåede deltagerne at opleve knap 40 forskellige oplæg (hvoraf de fleste gik over tid), workshops, store lagkager, musikalske indslag, medaljeoverrækkelser, middag og polsk folkedans.

Selvom antallet af polske folkehøjskoler i de seneste årtier er faldet til omkring 20, var stemningen på konferencen optimistisk. De seneste år er en ny højskoleforening blevet stiftet for at samle bevægelsen i landet, og i 2020 blev der givet en stor engangsbevilling til skolernes drift. Lige nu arbejder højskolerne på at blive sikret en mere permanent støtte fra staten, ligesom de håber på at få en højskolelov.

Og på det punkt lader den polske regering – med det nationalkonservative parti PiS i spidsen – ikke til at være så skeptisk over for vestlige værdier og alternative uddannelsesformer. Tværtimod, lød det fra den polske højskoleforstander Ewa Smuk-Stratenwerth på konferencen.

”Vi har ikke tidligere prøvet at arbejde sammen med regeringer, da de ikke har været interesserede i os. Vores nuværende regering er den første i det frie Polen, som kom til os og bad os om at deltage i en dialog om højskolerne.”