Han er svær at komme uden om

Publiceret 26-09-2022

LEDER Alle, der beskæftiger sig med tro, skole og folkeoplysning, hylder i disse måneder Grundtvigs mageløse indflydelse på vores samfund. Det gælder naturligvis også Højskolebladet.

Foto: Joachim Adrian

Af Sofie Buch Hoyer, ansvarshavende redaktør på Højskolebladet

Han er svær at komme uden om, ham den gamle. I dette efterår er det 150 år siden, Grundtvig åndede ud og lod sine tanker og salmer leve videre blandt os andre.

Mon han selv vidste, hvilket livfuldt fikspunkt han ville blive for frihed, det fælles bedste og folkesjælen i Danmark? Jeg er med på, at manden havde et gigantisk ego, men alligevel …

LÆS OGSÅ: "Det er så min mor – hun cosplayer Grundtvig"

Alle, der beskæftiger sig med tro, skole og folkeoplysning, hylder i disse måneder Grundtvigs mageløse indflydelse på vores samfund. Det gælder naturligvis også Højskolebladet, som i dette nummer er spækket med støv og ånd – og journalistisk stof om Danmarks folkekære digterpræst:

Tag med på reportage på Vartov, hvor der blev drukket gravøl og holdt skåltaler for Grundtvig på hans dødsdag den 2. september.

Dyk ned i teologistuderende Søren Thomsens nye bog og forstå, hvordan Grundtvigs måde at se kriser i øjnene på kan hjælpe unge med at forholde sig til nutidens dommedagsdiskurser.

Eller læs et vidunderligt essay fra Astrid Søe – hende, der offentligt har iklædt sig Grundtvigs gevandter i snart et årti – om at være på fornavn med frimodigheden.

Sofie Buch Hoyer

Og så levner en ny rundspørge blandt forstandere, viceforstandere og højskolelærere ingen tvivl: Grundtvig er suverænt den tænker, som flest angiver som deres største inspirationskilde.

Det er måske ikke breaking news, som man siger – men som højskolelærer, filosof og tidligere professionel fodboldspiller Kristian Kirk spørger: Hvor mange højskolefolk har egentlig siddet med næsen nede i en Grundtvig-tekst? Hvordan er vi berørte af hans tankegods i vores daglige virke?

En, der i øvrigt ville ønske, at hun havde stiftet bekendtskab med Grundtvig – eller snarere højskolen – langt tidligere i sit liv, er lærer, forfatter og debattør Geeti Amiri.

I et stort interview opfordrer hun højskolebevægelsen til at skabe bedre muligheder for, at mennesker fra alle dele af samfundet mødes på tværs. Så flere fremover får gavn af Grundtvigs idéer om fællesskab og folkeoplysning.

LÆS OGSÅ Geeti Amiri: ”Det er mig en gåde, at højskolerne ikke skaber flere møder på tværs af samfundsskel”

God læselyst!