Af Sofie Buch Hoyer, ansvarshavende redaktør på Højskolebladet
Det tog højskolelærer Christian Hjortkjær tre uger at skrive bestselleren Utilstrækkelig fra 2020 – og tre år at forfatte Skamfuld, der udkommer i midten af maj.
I sin nye bog fortsætter han sine eksistentielle analyser af diagnosesamfundet og en ungdom, der har det anderledes svært end tidligere generationer. De føler sig utilstrækkelige og nu også skamfulde på en måde, hvor det hele bliver vendt indad.
LÆS OGSÅ: Christian Hjortkjær: ”Vi skal tale med de unge om, at det er fuldstændig i orden at have grupper og kliker og at elske nogle højere end andre”
Følelsen af utilstrækkelighed opstod som følge af en påbudskultur, lød Hjortkjærs analyse for nogle år tilbage – en kultur, hvor man overalt i samfundet blev fortalt, at lykken var lige om hjørnet, hvis bare man gjorde en indsats.
I takt med graden af åbenhed og sårbarhed i samfundet dukker unges skamfølelse op hos dem, der aldrig når idealet.
Derfor skal højskolerne blandt andet hjælpe de skamfulde unge til at slække mere på idealerne og lære dem at dyrke de små fællesskaber, der for nogle kan virke ekskluderende.
For man kan ikke elske sine 130 højskolekammerater lige højt, siger Hjortkjær, og selv om inklusion er tidens store buzzword, er der grænser for, hvor mange forskellige mennesker det giver mening at dele sine allerinderste tanker med.
LÆS OGSÅ: Skammens 4 grundregler
Vi skal med andre ord turde hylde de mindre fællesskaber – eller i hvert fald ikke dæmonisere dem i det store fællesskab – så flest mulige elever oplever, at de bliver rummet og elsket for dem, de er.
Så de kan have tillidsfulde rum at være i, hvor skammen ikke løber løbsk, når personlige og sårbare erfaringer bliver bragt i spil. Hurra for minifællesskaberne! Så længe tolerancen og respekten ikke slår sprækker.
Du kan læse hele analysen og interviewet med Christian Hjortkjær i dette nummer, hvor også artikler om kunstig intelligens på højskolerne, cubansk kunst af Grundtvig og højskoleromanen Lys over folket har fundet vej.
God forårslæsning!