Men resultatet er i begge tilfælde det samme: Børn og unge, der ikke rigtig kan noget, og som derfor – helt naturligt – må føle sig utilstrækkelige. Det kan man ikke bebrejde dem, det er Hjortkjær, Riisager og jeg enige om. Man kan pege på voksne generelt og mere specifikt på pædagoger og lærere, men ansvaret begynder og slutter hos forældrene. Og det er befriende, at Riisager får det sagt så klart, som hun gør. Det var ikke dine naboer, og det var ikke kommunen, der fik børn. Det var dig.
Hånden og ånden
Vi kan dog kurere en del af dårligdommene med konkrete alderssvarende krav, som ethvert barn kan imødekomme. I dag kan mange førskolebørn ikke binde snørebånd, de kan ikke cykle selv eller gå på toilettet uden hjælp, skriver Riisager og fortsætter: Skolebørnene synes, at en kilometer er langt på gåben, de kan ikke selv lave en madpakke eller klare sig igennem en nat på en skoleudflugt uden forældrene. Gymnasieeleverne kan ikke se forskel på at bestige Mount Everest og at læse en roman på et par hundrede sider, de kan ikke lappe deres cykler og vil have undervisning i, hvordan man lader være med at bruge flere penge, end man har.
Kort sagt: Unge kan faktisk ikke det, der skal til for at komme igennem en hel dag. Og så er der da ikke noget at sige til, at de befinder sig på sammenbruddets rand. Det er jo en krise uden lige. Det er pinligt, og det er skamfuldt – og det er skidt for selvværdet.
Højskolerne skal insistere på dannelse gennem fællesskab og virksomhed. Hvis vi siger ja til terapeutiseringen og den betingelsesløse anerkendelse, siger vi farvel til 150 års solid dannelsestradition
Lars Andreassen
Færdigheder og tilegnelsen af dem er en del af svaret på de unges genvordigheder. Ret simpelt. ”Færdigheder giver oplevelsen af at mestre noget”, skriver Riisager, og færdighedstræning kan tillempes barnets individuelle niveau. Ethvert barn får gennem tilegnelsen en oplevelse af gradvist at blive bedre til noget. Det er stort set ligegyldigt hvad, for barnet vinder muligheden for at sige ”jeg kan”, skriver Riisager:
”Det at mestre noget fysisk bringer os i kontakt med os selv, naturen og verden omkring os (...) Når tingene kommer i hænderne, forstår vi dem bedre, vi gør os fortrolige med dem. Alt dette har vores børn også brug for. Efterspørgslen efter og behovet for færdigheder ændres af teknologien, men den forsvinder ikke, og nødvendigheden af at kunne noget består.” (s. 129)
Konkrete erfaringer er gode
Vores erfaringer med teenagere på Egå Ungdoms-Højskole harmonerer ganske fint med Riisagers idéer. Vi har for nylig genetableret vores keramik- og læderværksteder, og vi har stor søgning til vores praktiske fag og forløb, hvor ånd og hånd går i spænd, såsom design, analog foto, permakultur og håndværksfaget Manibus.
Noget tyder på, at det er godt at have konkrete erfaringer at tænke ud fra. Hvis ikke vi har erfaring med verdens materielle beskaffenhed, er der fare for, at vores begreber bliver for fritsvævende. Hvis man har prøvet at gøre en rusten cykel sommerklar, hvis man har høvlet, slebet og savet brædder eller lavet 18.000 korssting, så ved man, at materialet ikke bare former sig efter vores hoveder. Det gør modstand, og det bliver sjældent, som man havde ønsket det. Det bliver ikke perfekt; og måske er det den vigtigste erfaring, vi kan give vores børn lige nu.
LÆS OGSÅ: Bench boys: Historien om håndværksfagene i vækst
Med den type af konkrete erfaringer bliver et barns forestillingsverden og abstrakte begreber kalibreret på en konkret og virkelighedsnær måde. Forestillingen om det perfekte får mere kropslig og emotionel betydning end den, der afstedkommes over en kop te og et leksikonopslag. Man ved, at det kræver træning med værktøjet, gentagelser, udholdenhed, blod, sved, tårer og evt. et par frustrerede vredesudbrud, før det lykkes at tilvirke noget, der ligner det, man havde i hovedet.
Det er igennem fremstilling og tilvirkning, at vores børn finder ud af, hvad de kan, hvad de kan lide at lave, og hvad de ikke kan finde ud af. Hvis de altså fik chancen. Men vi har enten taget værkstederne fra dem eller skåret så meget ned på timetallet i den øvrige uddannelsesverden, at en realistisk forestilling om talent, lyst og dygtighed bliver uopnåelig (hvordan kan vi undre os over, at de unge ikke vælger erhvervsuddannelserne?). Og når de efterfølgende møder livet i al deres utilstrækkelighed, så tilbyder vi dem gratis psykologhjælp som rettighed.
Det skal vi lave om på, og som antydet ovenfor, så ved vi også hvordan. Højskolerne skal insistere på dannelse gennem fællesskab og virksomhed. Hvis vi siger ja til terapeutiseringen og den betingelsesløse anerkendelse, siger vi farvel til 150 års solid dannelsestradition; til livsoplysning, folkelig oplysning og demokratisk dannelse.