“Skal vi have sange med i Højskolesangbogen, som er mindre gode, bare for at opnå kønsbalance?” “Skal vi have kvinder med i vores bestyrelse, bare fordi de er kvinder?” “Vil kvinder ikke hellere have muligheder baseret på, at de er dygtige?”
Spørgsmålene bærer blindheden i sig selv. For de tager afsæt i den antagelse, at der ingen kvinder findes, som er så dygtige, at de burde være indfanget af talentspejdernes søgelys uden at have kastet et flirtende blik på dem, der ledte.
LÆS OGSÅ: Nye initiativer skal få flere kvinder til tops på højskolerne
Når debattører klassificerer det danske samfund som “grundracistisk”, når Disney+ laver filtre, der gør racistiske stereotyper som Peter Pan, Aristocats, Dumbo og Junglebogen utilgængelige for børn uden voksen supervision, og når Nationalmuseet ikke længere bruger ordet “eskimo” i deres udstillinger, opstår bekymringen for overfølsomhed hos mig selv. Men alt dette rammer jo heller ikke mig.
”Den, som er vældig stærk, bør også være vældig rar,” mener Pippilotta Viktualia Rullegardinia Krusemynta Efraimsdatter Langstrømpe – med fortællerens ord i bogen Kender du Pippi Langstrømpe? fra 1947.
Må jeg foreslå, at vi ophøjer den vise og enkle sætning til “privilegie-debattens” første lov? Og må jeg tilføje: “Den, som er vældig stærk, skal turde tåle budskaber, de ikke bryder sig om?”
Mange unge taler i disse år om “privilegieblindhed” i mange af livets forhold. Det er et udtryk for en gryende magtkritik.
Lisbeth Trinskjær
Jeg tror, vi skal være vældigt varsomme med at følge trangen til at fjerne alt det, der kunne vække anstød, og ville rette på vores fortællinger om, hvem vi er og var. Men jeg tror også, vi skal blive bedre til at have blik for, hvornår vores egne privilegier blænder os, og hvor magten ligger.