Action, baby!

Publiceret 22-08-2022

LEDER Handling er der desværre stor mangel på i klimakampen. Vi siger, vi gerne vil rejse grønnere, men vi flyver stadig i stor stil, når vi drager af sted på ferie, skriver Højskolebladets redaktør.

Af Sofie Buch Hoyer, ansvarshavende redaktør på Højskolebladet

Når jeg fra tid til anden underviser højskoleelever i den journalistiske reportagegenre, er mit råd altid: Opsøg de steder, hvor der sker noget. Hvor nogen gør noget. Hvor handling udspiller sig.

”Action, baby!” får jeg ofte sagt – som var jeg en ivrig instruktør på et filmset – inden jeg sender eleverne på reportageøvelse i lokalområdet.

Handling er der desværre stor mangel på i klimakampen.

Vi siger, vi gerne vil rejse grønnere, men vi flyver stadig i stor stil, når vi drager af sted på ferie.

Vi siger, vi gerne vil gå mere bæredygtigt klædt, men vi køber stadig masser af modetøj fra hele verden og får det tilsendt i kaskader af emballage.

Ligesom vi siger, at vi gerne vil være en del af moderne energiløsninger, så længe nye klima- og solcelleanlæg ikke blokerer for udsigten fra vores egen baghave.

LÆS OGSÅ: Højskolerne følger samfundets grønne omstilling

Mange højskoler gør en hel del for at bidrage til, at vi som land kan realisere målet om en CO2-reduktion på 70 procent i 2030. I dette nummer af Højskolebladet kan du læse om nogle af de klima- og miljøtiltag, som en håndfuld højskoler arbejder med for tiden. Der findes uden tvivl mange flere eksempler.

Spørgsmålet er dog – som højskolelærer og bæredygtighedskonsulent Johannes Schønau skriver i et debatindlæg – om vi som samfund klynger os for meget til håbet om, at de yngre generationer, herunder højskoleeleverne, går i forvejen og redder klimaet? Det er farligt, pointerer han. Alle må skride til handling i den grønne omstilling.

Den (relativt) unge tiny house-bygger Anders Boisen gør i det mindste noget! I en ny bog beskriver han, hvordan han har opnået en mere klimavenlig livsførelse ved at bygge og bo på 14 kvadratmeter.

Dette er blot nogle af artiklerne, som er at læse i det nye nummer af Højskolebladet. En udgivelse, som også dvæler ved 150-året for Grundtvigs død den 2. september.

I den anledning har Thure Lindhardt skabt en ny forestilling, der ærer den gamle digterpræsts ord og ånd. I et stort interview uddyber den prisbelønnede skuespiller sine tanker om Grundtvigs dannelsesvisioner.

LÆS OGSÅ Thure Lindhardt: "Kunst er det, der forbinder os til det, Grundtvig kaldte menneskeånden"

God læselyst!