Fortalt til Nicolai Foldgast, journalist
Min vej ind i højskolebevægelsen kom lidt ud af det blå. Efter endt uddannelse var jeg taget til Grønland for at undervise på et gymnasium. Da jeg skulle rejse derfra, så jeg ad omveje et interessant stillingsopslag på Jaruplund Højskole. Jeg søgte jobbet og fik det heldigvis.
Efter et halvt års tid ramte corona og nogle personlige omstændigheder mig, så jeg flyttede tilbage til Nordjylland, hvor jeg tidligere har boet og studeret, og fik job på Aalborg Sportshøjskole.
Jeg er uden tvivl havnet på den rette hylde i det nordjyske. Jeg elsker livet som højskolelærer, og jeg føler slet ikke, det er et arbejde. Alt går op i en højere enhed, og mit liv udfyldes af ting, jeg holder af.
LÆS OGSÅ: ”Mange af eleverne føler, valget har været langt fra de emner, de finder vigtige”
Jeg har rykket mig personligt ved at være højskolelærer fremfor gymnasielærer. Det er to vidt forskellige lærerroller, og jeg sætter pris på den store interaktion med og de stærke relationer til eleverne på en højskole.
Højskolelever har en sund nysgerrighed og modet til at lære nye ting. Det er virkelig inspirerende som lærer, fordi eleverne kommer med forslag til undervisningen. Elevernes nysgerrighed er med til at udvikle mig som lærer på en måde, hvor jeg kommer med nye og bredere perspektiver på undervisningen – netop for at pirre deres videbegærlighed. Indholdet i min undervisning bliver i høj grad udarbejdet i fællesskab med eleverne.
Musik er et godt afbræk for eleverne i en ellers fysisk krævende hverdag. Som højskole har vi en almen forpligtelse til at udbyde andre fag end kun sport. Derfor har vi udover de aktive idrætsfag en bred palet af fag som musik, samfundsfag, historie, filosofi og innovation. De bliver kun taget positivt imod af eleverne. De er virkelig glade for at lære noget nyt og blive udfordret – nok også fordi de er konkurrencemennesker.
Især koret tiltrækker mange af vores sportsudøvere – primært på grund af det stærke fællesskab, glæden ved at synge og dét at prøve noget nyt. Oven i hatten får de trænet særlige muskelgrupper og bliver bedre til at håndtere deres vejrtrækning. Det er noget, som faktisk kan gøre deres sportspræstationer bedre, fordi de optimerer lungekapaciteten og derigennem også den fysiske ydeevne.
Sindet og tankerne kommer et andet sted hen for sportsudøverne, når de fordyber sig i musikkens verden.
Simon Sundahl Møller
Sport og musik komplimenterer hinanden godt. De lidt mere individuelle sportsudøvere, for eksempel inden for styrkeløft, bliver også bedre til at indgå i et fællesskab, og de lærer noget nyt om at samarbejde.
Sindet og tankerne kommer et andet sted hen for sportsudøverne, når de fordyber sig i musikkens verden. På et tidspunkt havde vi en crossfit-elev, som blev fuldstændig betaget af at spille på trommer. Hun følte en stor befrielse ved at få afløb for frustrationer, tanker og følelser gennem trommerne.
LÆS OGSÅ Martin Brygmann: ”Man skal ikke jagte et hit – man skal bare skrive så god musik som muligt, og det har jeg gjort hele mit liv”
Om fem år er jeg stadig højskolelærer på Aalborg Sportshøjskole. Jeg nyder tiden på højskolen, og jeg har aldrig oplevet en større ro i min hverdag end her. Jeg føler ikke, at jobbet som højskolelærer er trivielt – jeg møder ind med den største glæde og tilfredshed hver eneste dag.