Musikkens univers er uendeligt

Publiceret 12-12-2022

LEDER Musik handler ikke bare om at spille becifringer og noder, men om at lytte. Om at være åben. Om at udforske verden – og ikke mindst sig selv. 2022' sidste højskoleblad handler om musikkens uendelige univers.

Foto: Joachim Adrian

Af Sofie Buch Hoyer, ansvarshavende redaktør

Den afdøde danske musiker Peter Bastian kunne noget så specielt som at spille på sugerør. Han formede spidsen af det lille plastikrør som et mundstykke på en fagot og klippede huller til fingrene, så tonerne foldede sig elegant ud, når han pustede luft gennem røret.

Da jeg hørte ham gøre det til et foredrag på Roskilde Festival for mange år siden, blev jeg blæst bagover. Det var totalt skørt og mesterligt – intet mindre!

Men det var ikke kun den praktiske mestring af musikken, som Peter Bastian var verdenskendt for. I sin legendariske bog Ind i musikken fra 1987 gjorde han op med den gammeldags, akademiske måde at tænke og forstå musik på.

Musikkens univers er uendeligt, demonstrerede Peter Bastian hele sit liv, og i dette nummer af Højskolebladet dykker vi ned i de nogle af de nye horisonter og erkendelser, som musik er med til at skabe, både i og uden for højskolebevægelsen.

LÆS OGSÅ Martin Brygmann: ”Man skal ikke jagte et hit – man skal bare skrive så god musik som muligt, og det har jeg gjort hele mit liv”

I et stort interview løfter komponist Martin Brygmann noget af sløret for de overvejelser, han gør sig, når han snedkererer iørefaldende pophits som En kort en lang, Vent på mig og Vi skal ud i det blå. Men som Brygmann, der intet ved om musikteori, siger: ”Opskriften på et hit er ikke at skrive et hit. Man skal ikke jagte et hit. Det kommer af sig selv, hvis det altså kommer.”

Højskolelærer og musiker Thorbjørn Krogshede sætter i et essay ord på, hvordan han ser musikken som en filosofi, man kan spørge til råds om tilværelsens grundlæggende spørgsmål.

”Kvinde og mand – dur og mol. Verden er større end det. Jeg synes, det er synd for kirketonearterne og mennesker, der kun kan elske stereotyper. Hvorfor kan vi kun forholde os til det, vi er vant til? Hvorfor udfordrer vi ikke os selv? Hvorfor findes P3?” spørger han.

Og så giver højskolelærer Simon Sundahl Møller fra Aalborg Sportshøjskole bagerst i bladet sit bud på, hvordan musik og særligt korsang kan være med til at forbedre sportsudøveres lungekapacitet og derigennem deres fysiske præstationer – et perspektiv, eleverne ofte ikke selv er klar over, når de starter på højskolen.

Foruden temaet om musikkens kraft kan du blandt andet læse Jørgen Carlsens modsvar til Thue Kjærhus’ kronik om modernitet i forrige nummer. Og du kommer med til Nuuk, hvor en række modige grønlandske gymnasieelever i oktober holdt taler om sorg, jagt og identitet som en del af Røsts talerskole.

LÆS OGSÅ: Røst arrangerer talerskole for unge i Nuuk

God læsning i 2022’s sidste nummer – og på gensyn i 2023!