Mere konflikt og mindre konsensus, tak!

Publiceret 02-05-2023

LEDER Højskoleguderne skal vide, at vi i bevægelsen mangler et sted, hvor vi kan ventilere og krænge vores følsomme højskolesjæle ud. Derfor lancerer Højskolebladet brevkassen VENTILEN.

Foto: Joachim Adrian

Af Sofie Buch Hoyer, ansvarshavende redaktør

Vi har det for hyggeligt på højskolerne. Vi diskuterer alt for lidt med hinanden og er for lidt uenige om alt det, vi siger, tænker og gør.

Men nu skal det være nok: I dette nummer af Højskolebladet lancerer vi brevkasseformatet ”Ventilen”, hvor læsere kan skrive ind med spørgsmål, paradokser og dilemmaer fra højskolen og omegn.

LÆS OGSÅ: Højskolebladet lancerer kronikkonkurrence: Hvad er samfundets mest oversete problem?

I ”Ventilen” er der plads til alt det, man som elev, lærer eller forstander ikke får afløb for i husgruppen, på lærermøderne eller til forstanderkomsammener. Hvordan kommer jeg for eksempel på talefod med min roomie igen? Hvorfor pokker respekterer mine kollegaer ikke mit faglokale? Eller hvad stiller jeg som leder op med vagtplanen, nu hvor alle mine ansatte insisterer på at følge hviletidsbestemmelserne til punkt og prikke?

Man er altid anonym, når man skriver ind til brevkasseredaktionen på redaktion@hojskolebladet.dk, og man vil altid få et kærligt og ærligt svar fra brevkasseredaktør og højskolelærer Katrine Friis samt en særligt udvalgt gæsteredaktør – i dette nummer den feministiske aktivist Emma Holten.

LÆS OGSÅ Brevkassen: Er det for meget at udsætte min familie for mine højskoleambitioner?

Det er på tide at skrue lidt op for konflikten og ned for konsensussen i højskolebevægelsen. Vi har brug for mere ”du får ret” og mindre ”jeg får fred”. Ro på bagsmækken gavner ingen. Thi evig stilstand er død.

Højskolebladets brevkasse er – indrømmet – kraftigt inspireret af Stine Pilgaards Meter i sekundet, som også er omtalt i dette nummers temaartikel om fremkomsten af højskolelitteratur.

I artiklen undersøges det, hvordan højskolen er blevet både skydeskive og inspirationskilde for flere samtidsforfattere.

Samtidig bringer Højskolebladet nogle af de højskoleinterne digte, som ikke er at finde i digter og højskolelærer Mads Myginds nye udgivelse I min hule hånd.

Dét og meget mere kan du, kære læser, fornøje dig med i dette nummer.

Rigtig god læselyst!