Det bliver alt andet end kedeligt at følge Jakob Engel-Schmidt

Publiceret 06-03-2023

LEDER Med Jakob Engel-Schmidt har vi fået en kulturminister, der tør tænke nyt, og som brænder for at bringe sit ministerium frem i lyset – både når det gælder kulturbudgetternes størrelser og den rolle, højskolerne og det øvrige kulturliv kommer til at spille i den kommende tid.

Foto: Joachim Adrian

Af Sofie Buch Hoyer, redaktør på Højskolebladet

Danmark fik i december en ny kulturminister i skikkelse af Moderaternes Jakob Engel-Schmidt.

Med sine tidligere direktørstillinger i det danske erhvervsliv og med politiske ordførerskaber inden for alt andet end kultur stod det ikke skrevet i stjernerne, at den 39-årige Birkerød-dreng skulle sætte sig for bordenden i Julius Bomholts gamle ministerium.

Men Jakob Engel-Schmidt er en modig mand og en perspektivrig politiker. Han har altid ønsket at arbejde med kulturpolitik, fortæller han i et stort interview med Højskolebladet.

Og så er han og hans parti dybt inspireret af højskolernes måde at skabe plads til de store samtaler på.

LÆS OGSÅ: Kulturministeren vil have højskolerne til at tage et større socialt ansvar gennem økonomiske incitamenter

Samtidig er landets nye kulturminister ikke bange for at dele sine tanker om højskolernes diversitet – eller mangel på samme.

Faktisk erklærer han sig villig til at se på de økonomiske rammevilkår, der kan være med til at bane vejen for en større mangfoldighed blandt elever og kursister.

Den melding er jo lidt lakrids, som man siger.

For bliver det fremover sådan, at højskoler med en høj grad af diversitet kommer til at modtage et større statstilskud pr. elev?

Og vil andre skoler omvendt blive straffet økonomisk, hvis deres elevsammensætning vurderes at være for ensartet?

Hvilke parametre skal man i den forbindelse lægge vægt på, og er det overhovedet muligt (og lovligt) at sortere elever på baggrund af deres etnicitet, køn, uddannelsesniveau, forældres indkomst m.m.?

Det er spørgsmål som disse, der tårner sig op oven på Jakob Engel-Schmidts perspektiver i dette blad.

Når det så er sagt, er det forfriskende at have fået en ambitiøs og magtfuld kulturminister, der i sin første tid gør meget ud af at lytte til kulturlivets parter, men som heller ikke er bange for at sige, hvad han tænker og mener.

LÆS OGSÅ Ane Halsboe-Jørgensen: "Dannelse er ikke kun et middel til uddannelse – det har en kæmpe værdi i sig selv"

Jakob Engel-Schmidts ambitioner på højskoleområdet kan meget vel blive starten på en helt ny måde at bruge højskolerne på.

Lige om lidt lancerer han kulturpasset, som især er tiltænkt de 45.000 danske unge uden arbejde eller uddannelse, og her inviterer han højskolerne til at tappe ind i de muligheder, passet skal rumme. Det er klogt og visionært gjort af ham.

Det bliver alt andet end kedeligt at følge.