Af Sofie Buch Hoyer, ansvarshavende redaktør
Bund eller resten i håret … Sådan sagde vi, dengang jeg gik i gymnasiet, og vi holdt forfester til skolens såkaldte Gimle-fester, hvor elever fra alle årgange mødtes til musik, dans og skål i lange baner. Også dengang var alkohol en stor del af fest- og ungdomskulturen.
Selv om danske unge stadig er dem, der drikker allermest i Europa, er der i de senere år kommet stor bevågenhed og bevidsthed om, hvilke konsekvenser for meget alkohol kan have for vores sundhed, samvittighed og sociale fællesskaber.
LÆS OGSÅ: Ny podcastsæson bladrer løs i bogen ”Højskoletekster”
Spørgsmålet er, om højskolerne har et særligt ansvar for at danne unge til at have et balanceret forhold til fest og alkohol i den drukkultur, de vokser op i. Det vil nogle måske mene. Mens andre vil sige, at friheden risikerer at gå fløjten, hvis man sætter for mange rammer op eller indfører deciderede forbud over for eleverne i forhold til alkohol.
I dette nummer af Højskolebladet knapper vi op – ikke for flaskerne – men for de samtaler og pædagogiske perspektiver, der knytter sig til alkoholkulturen på landets højskoler. Der er mange måder at håndtere fest og alkohol på, hvilket den første store artikel i bladet nysgerrigt undersøger.
Højskolelærer Simon Nielsen underviser til daglig i ølbrygning på Silkeborg Højskole, og han fortæller i et interview, hvordan han forsøger at ændre elevernes drukkultur ved at give dem indsigt i øllets kulturhistorie, bryggetraditioner og mange forskellige typer og smage.
Og så skriver en tidligere højskoleelev i et debatindlæg om sine erfaringer fra både en dansk og norsk højskole. 22-årige Line Dyhr Møller oplevede i Norge en nultolerance over for alkohol, mens hendes danske højskolevenner havde meget travlt med de våde varer. Hun reflekterer over, hvordan et mindre fokus på alkohol kan give mere fokus på fællesskab.
LÆS OGSÅ: Digter Haidar Ansari ser højskolen som en smuk idé, der slet ikke lever op til sit potentiale
Udover temaet om højskolernes alkoholkultur kan man læse et portræt af digteren Haidar Ansari, der aldrig rigtig faldt til på sin højskole. Han håber, at højskolerne i fremtiden når ud til flere elever med hans baggrund.
Endelig bringer bladet et spændende uddrag af den nye bog Højskoletekster, der kaster lys over højskolens idé og opgave gennem tiden. Uddraget er det første af tre, som bliver trykt i løbet af efteråret.
Skål i oplysningens velsmagende nektar – og rigtig god læsning!