Dette billede af læreren som passioneret underviser på en højskole kan være inspirerende at reflektere over for undervisere i andre skoleformer. En faglig interessant profil må kunne begrundes i et syn på, hvad denne faglighed udspringer af, og hvad den retter sig mod. Læreren underviser ikke kun i fag i snæver forstand, men også med fag.
Den sorte skole i moderne version
Når frie grundskoler skal “stå mål med folkeskolen”, kan tidsfaktoren også her være en af grundene til, at en del skoler vælger den sikre vej og overtager folkeskolens detaljerede “Fælles Mål” som retningslinjer for undervisningen og et stykke ad vejen også de metodiske tilgange, der er anbefalet til at nå målene. I denne sammenhæng er friheden kommet under et pres fra de frie grundskoler selv, der ikke udnytter frihedsgraderne til at definere egne mål for undervisningen og efterfølgende dokumenterer og begrunder, at de står mål med folkeskolen.
De frie skolers egen kultur og særkende bliver da positioneret i en uheldig retning og signalerer noget forkert til forældre og børn. Men lærerne er fanget i et voldsomt dilemma og kompleksitetspres. Med de omfattende opfyldelser af “stå mål med”-krav og det generelle præstationsræs, der har lagt sig som en svøbe over uddannelsessystemet, tvinges lærerne til at bruge meget tid på at træne de typer opgaver, der optræder i nationale test og afsluttende prøver. Metodisk vælges de hurtige løsninger, nemlig at lade lærebog eller portal bestemme indhold og aktiviteter.
Det, der skulle være friheden til at udvikle kreative metoder og andre prøveformer, ender nærmere i “gæt, hvad jeg tænker”-pædagogik, som den så ud i tiden før Grundtvig, der gjorde op med den sorte skole og udenadslæren. Grundtvigs digt Åbent brev til mine børn fra 1839, hvor ånden flyver lavt – måske helt under radaren – er aktuelt værd at blive mindet om:
Jeg seer med Vemod paa de Gutter smaa,
hvis Kinder gløde og hvis Øine tindre,
Thi ogsaa de skal brat i Skole gaae,
og immer, mens de voxe, blive mindre !
Skolens egenværdi sat ud af spil
En dybere årsag til, at frihedssynet og frihedsgraderne i folkeskolen og i de frie skoler er under hårdt pres, kan findes i, at skolens egenværdi som skole ikke længere er nok i sig selv. Den skal i stigende grad legitimeres af udefrakommende nyttemoral og kravet om tilpasning. Der har altid været formål og målsætninger vedrørende grundlæggende kundskaber og færdigheder, som skolen skulle opfylde. Men aldrig – som det i høj grad er tilfældet nu – på bekostning af skolens egenværdi og som et fristed, hvor målet var menneskets frie og selvstændige liv. Livsoplysningen og oplysningen var begrundelse nok i sig selv.
Rationalitet i uddannelsestænkningen blandet med politiske interesser, lovgivning og jura som styringsredskaber af skolernes værdi- og dannelsessyn er en giftig cocktail
Laust Riis-Søndergaard
Forskydningen i uddannelsestænkningen har ligget som en understrøm i uddannelsespolitikken siden 1970’erne. Den økonomiske og faglige soliditet fylder mere og mere på bekostning af indholdet og pædagogikken. Der udstikkes målopfyldelseskrav for viden, færdigheder og kompetencer, og samtidig følger der i en akkrediteringsgodkendelse evidensbaserede metodiske anvisninger for, hvordan målopfyldelsen indfries.
Rationalitet i uddannelsestænkningen blandet med politiske interesser, lovgivning og jura som styringsredskaber af skolernes værdi- og dannelsessyn er en giftig cocktail, der kan gøre frihedssynet og undervisningsfriheden til en illusion, hvis den får frit løb.